Aģitācija Aģitācijas limiti
KNAB

Š.g. 21.oktobrī Rīgas apgabaltiesa pieņēma lēmumu lietā par SIA “Spikeru nami” prettiesisku priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu. Tiesas lēmums – atteikt ierosināt apelācijas tiesvedību saistībā ar SIA “Spikeru nami” sūdzību par pirmās instances tiesas spriedumu, atzīstot, ka nepastāv apelācijas tiesvedības ierosināšanas pamati.  

KNAB 2018.gada 19.septembrī, veicot uz SIA “Spikeru nami” ēku kompleksa fasādes izvietoto reklāmas objektu atbilstības Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma prasībām pārbaudi, konstatēja, ka uz SIA “Spikeru nami” ēku kompleksa fasādes izvietotie reklāmas objekti satur netiešu aicinājumu 13.Saeimas vēlēšanās balsot par konkrētu partiju un tās deputātu kandidātu, un saskaņā ar Aģitācijas likuma 1.panta 3.punktā noteikto, ir uzskatāma par priekšvēlēšanu aģitāciju. Vienlaikus konstatēts, ka SIA “Spikeru nami” nav atbilstoši Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajām prasībām, iesniegusi KNAB priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas izcenojumus. Līdz ar to 2018.gada 23.novembrī KNAB pieņēma lēmumu SIA “Spikeru nami” saukt pie administratīvās atbildības par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu un sodīt pēc Latvijas APK 204. 2 panta septītās daļas ar naudas sodu 1400 eiro apmērā. Vienlaikus KNAB lūdza SIA “Spikeru nami” nekavējoties novērst pārkāpumu un noņemt reklāmas objektu no ēku kompleksa fasādes. 

Ņemot vērā, ka SIA “Spikeru nami” ignorēja administratīvajā aktā uzlikto pienākumu noņemt prettiesisko priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu, tādējādi demonstrējot nihilistisku attieksmi pret likuma normām, KNAB atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei veica priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu noņemšanu no ēkas fasādes.

Pirmās instances tiesa š.g. 30.augustā pieņēma spriedumu KNAB labā. Proti, KNAB lēmumu par SIA “Spikeru nami” saukšanu pie administratīvās atbildības, piemērojot naudas sodu, Rīgas pilsētas Latgales priekšpilsētas tiesa atzina par tiesisku un atstāja negrozītu. 

Uzsveram, ka priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošana, pārkāpjot likumā noteiktos priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumus, izkropļo godīgu vēlēšanu norisi, kā arī neļauj nodrošināt vienlīdzīgas un brīvas vēlēšanas. Apzinoties informācijas ietekmi uz sabiedriskās domas veidošanu, aicinām priekšvēlēšanu aģitācijas veicējus un priekšvēlēšanu aģitācijas pakalpojumu sniedzējus turpmāk pirms vēlēšanām ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktos ierobežojumus un aizliegumus.