2024. gada 7. novembrī stājās spēkā izmaiņas Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, paredzot, ka turpmāk priekšvēlēšanu aģitācijas periodā apmaksātai priekšvēlēšanu aģitācijai vai materiālam, kurā izmantots mākslīgā intelekta sistēmas radīts personas atveidojums vai realitātei neatbilstošs notikums, jāsatur skaidra un nepārprotama norāde par šādas sistēmas izmantošanu.
Vienlaikus aizliegts izmantot automatizētu sistēmu veidotu viltotu vai anonīmu sociālo tīklu kontus jebkādām aģitācijas aktivitātēm internetā.
Politiskā partija var izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus uz politiskās partijas biedra uzņēmumam piederoša īpašuma (zemes), ja šis uzņēmums ir iesniedzis izcenojumus Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam.
Izcenojumu iesniegšanas termiņš pirms pašvaldību vēlēšanām bija 2025. gada 8. janvāris.
Partijai ir tiesības uzrunāt vēlētājus un izplatīt aģitācijas materiālus publiskās lietošanas iekštelpās, to iepriekš rakstveidā saskaņojot ar telpu īpašnieku.
Aizliegts izvietot un izplatīt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus ēku telpās, kurās atrodas valsts un pašvaldību institūcijas un kapitālsabiedrības.
Jā, var. Izvietojot aģitācijas materiālus publiskās vietās uz fiziskai personai piederoša kustamā vai nekustamā īpašuma (automašīnas, piekabes, zemes, ēkas sienas u.tml.), jāņem vērā normatīvie akti par reklāmas izvietošanu, kā arī Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā un Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktie ierobežojumi. Proti,
- ja fiziskā persona iesniegusi izcenojumus noteiktajā termiņā un tie publicēti Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja tīmekļvietnē, tad aģitācijas materiālus izvieto saskaņā ar šiem izcenojumiem, t.i., apmaksājot šo pakalpojumu vai noformējot dāvinājuma līgumu un norādot tā vērtību atbilstoši izcenojumiem. Politiskajai partijai par dāvinājuma saņemšanu jāsniedz informācija Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, ievērojot Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 4. panta trešajā daļā noteikto, kā arī jāiesniedz Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 27. panta trešajā daļā minētais paziņojums par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu;
- ja fiziskā persona izcenojumus neiesniedza Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, tad aģitācijas materiālus izvieto, noformējot iepriekšējā punktā minēto ziedojuma līgumu.
- nesaistītā persona kā aģitācijas veicējs var izvietot aģitācijas materiālus uz sev piederošā īpašuma bez izcenojumu publicēšanas.
Jā, politiskā partija var slēgt līgumu:
- ar juridisku personu par aģitācijas materiālu izvietošanu, ja minētā juridiskā persona ir iesniegusi izcenojumus un tie publicēti Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja tīmekļvietnē;
- ar fizisku personu divos gadījumos, proti, 1) par aģitācijas materiālu izvietošanu vai par dāvinājumu pakalpojuma veidā, ja minētā fiziskā persona ir iesniegusi izcenojumus un tie publicēti, un 2) par dāvinājumu pakalpojuma veidā, ja minētā fiziskā persona izcenojumus nav iesniegusi.
Ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc līguma noslēgšanas Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā jāiesniedz Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 27. panta trešajā daļā minētais paziņojums par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā nav noteikta aizlieguma fiziskai personai dāvināt politiskajai partijai šīs partijas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu uz sev piederoša kustamā vai nekustamā īpašuma (automašīnas, piekabes, zemes, ēkas sienas u.tml.).
Šajā gadījumā fiziskai personai un politiskajai partijai atbilstoši Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 2. panta otrajā daļā noteiktajam jānovērtē minētais dāvinājums naudā – tirgus vērtībā – un jānoslēdz dāvinājuma līgums. Politiskajai partijai jāpaziņo Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam par saņemto dāvinājumu, izmantojot Elektronisko datu ievades sistēmu, kā arī jāiesniedz Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 27. panta trešajā daļā minētais paziņojums par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā nav noteikta aizlieguma fiziskai personai dāvināt politiskajai partijai šīs politiskās partijas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu uz sev piederoša kustamā vai nekustamā īpašuma (automašīnas, piekabes, zemes, ēkas sienas u.tml.).
Šajā gadījumā fiziskai personai un politiskajai partijai atbilstoši Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 2. panta otrajā daļā noteiktajam jānovērtē minētais dāvinājums naudā – tirgus vērtībā. Politiskajai partijai jāpaziņo Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam par saņemto dāvinājumu, izmantojot Elektronisko datu ievades sistēmu, kā arī jāiesniedz Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 27. panta trešajā daļā minētais paziņojums par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu.
Nē, nevar.
Saskaņā ar Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumu politiskās partijas drīkst saņemt dāvinājumus tikai no fiziskām personām.
Jā, var.
- Ja automašīnas aplīmēšana neprasa papildu izmaksas, piemēram, politiskās partijas izgatavotās un izplatītās uzlīmes tiek uzliktas pašrocīgi, izcenojumi un paziņojumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam nav jāsniedz.
- Ja automašīnas aplīmēšana tiek veikta kā maksas pakalpojums, tad fiziskai personai un politiskajai partijai atbilstoši Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 2. panta otrajā daļā noteiktajam jānoslēdz dāvinājuma līgums, norādot ziedojuma vērtību. Politiskajai partijai jāpaziņo KNAB par saņemto dāvinājumu, izmantojot Elektronisko datu ievades sistēmu, kā arī jāiesniedz Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 27. panta trešajā daļā minētais paziņojums par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu.
- Ar politiskajām partijām nesaistītā persona priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus uz automašīnām izvieto, ievērojot Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 4. un 5. panta noteikumus.
Nē. Tām politiskajām partijām un to apvienībām, kuras ir iesniegušas deputātu kandidātu sarakstus pašvaldību vēlēšanām, jānodrošina, lai netiktu pārsniegts kopējais priekšvēlēšanu izdevumu apmērs.
Ir jābūt objektīvam iemeslam, kāpēc tieši šai personai ir jāpiedalās konkrētajā raidījumā, īpaši ja tas nav saistīts ar darbības jomu, kurā deputāta kandidāts var piedalīties/sniegt viedokli kā eksperts. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs aicina deputātu kandidātus rūpīgi izvērtēt nepieciešamību piedalīties izklaides pasākumos priekšvēlēšanu perioda laikā.
Jā, limitētajos izdevumos jāiekļauj arī izdevumi par aģitācijas materiālu izvietošanu sociālajos tīklos un citviet internetā. Par tiem arī jāiesniedz Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 27. panta trešajā daļā minētais paziņojums par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu.
Administratīvo resursu izmantošana
Pilsētas dzimšanas dienas apsveikuma kartīšu ar tāda pilsētas mēra novēlējumiem, kas ir deputāta kandidāts, izsūtīšanā ir saskatāmas priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes. Iedzīvotājiem izsūtot apsveikuma kartītes pilsētas dzimšanas dienā, jānodrošina, lai kartītes nesatur tiešu vai netiešu aicinājumu balsot par vai pret kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu (piemēram, pilsētas mēra fotoattēlu, saukļus vai izteicienus, kas tieši vai netieši popularizē kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu, tieši pilsētas mēra novēlējumus un parakstu). Proti, apsveikuma kartītē pilsētas mēra vietā bez personalizēšanas var norādīt domi vai pašvaldību.
Veidojot pašvaldības informatīvā materiāla saturu, preses relīzes, ierakstus sociālajos tīklos, raidījumu pārraides radiostacijās un televīzijas kanālos, kā arī cita veida saziņā jānošķir pašvaldības vadītāju, pašvaldības vadošo darbinieku u.c. amatpersonu aktivitātes no šo personu kā deputātu kandidātu vai politisko partiju pārstāvju aktivitātēm.
Ja politiskās partijas pārstāvja/deputāta kandidāta vai iespējamā deputāta kandidāta viedoklis, uzruna vai pieminēšana tiek izmantota kā amatpersonas viedoklis, tad šāda informācija nekādā veidā nevar saturēt tiešu vai netiešu aicinājumu balsot par vai pret kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu vai šīs personas papildu reklamēšanu priekšvēlēšanu aģitācijas periodā.
Lemjot par deputāta (iespējamā) kandidāta, kurš vienlaikus ir arī pašvaldības vadītājs, pašvaldības vadošais darbinieks vai cita amatpersona, atspoguļošanu vai tā viedokļa iekļaušanu priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, tajā skaitā informatīvajā izdevumā, informatīvajā raidījumā radiostacijā vai televīzijas kanālā, kā arī sociālajos tīklos un cita veida saziņā, ir jāizvērtē sabiedriskā interese zināt attiecīgās amatpersonas viedokli vai rīcību, kā arī ņemt vērā to, ka tādējādi var tik popularizēta konkrētā politiskā partija vai deputāta kandidāts.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs vērš uzmanību, ka pašvaldībai, nodrošinot sabiedrības informēšanas funkciju, nav pienākuma saziņā jeb sabiedrības informēšanā iekļaut tieši pašvaldības vadītāja vai citas amatpersonas, kas ir deputāta kandidāts, viedokli, uzrunu, tā pieminēšanu u.tml.
Informācijas publicēšana par politiskajām partijām vai deputātu kandidātiem
Priekšvēlēšanu aģitācijas periodā deputāta kandidātam, veicot publiskas aktivitātes, jāizvērtē, vai viņa veiktās darbības netiktu uzskatītas par slēpto priekšvēlēšanu aģitāciju. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja ieskatā, izmaksas, kas saistītas ar filmas demonstrēšanu, priekšvēlēšanu aģitācijas periodā ir pieskaitāmas pie vēlēšanu izdevumiem.
Masu informācijas līdzekļiem, tajā skaitā interneta vietnēm un ziņu portāliem, jānodrošina samērīgs politisko partiju un to pārstāvju atspoguļojums. Proti, nav pieļaujama situācija, kad masu informācijas līdzeklis, tajā skaitā interneta vietne, atspoguļo tikai viena vai dažu politisko partiju vai to pārstāvju viedokļus un uzskatus, neatkarīgi no tā, vai šī persona vai par šo personu sniegtā informācija ir vai nav saistīta ar tās profesionālo darbību, tādējādi palielinot šo politisko partiju popularitāti.
Masu informācijas līdzekļiem, tajā skaitā interneta vietnēm un ziņu portāliem, veidojot savu saturu, jānošķir deputātu kandidātu aktivitātes no šo pašu personu kā pašvaldības vadītāju vai vadošo darbinieku, Saeimas deputāta u.tml. aktivitātēm.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periodā izvietotās maksas reklāmas par politiskās partijas darbu, tās darba popularizēšanu un jaunu biedru piesaisti reklamē politisko partiju priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, līdz ar to satur netiešu aicinājumu balsot par politisko partiju. Šie reklāmas izgatavošanas un izvietošanas izdevumi ir norādāmi vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijā.
Jā, ir tiesīgs.
Deputātu kandidātu fotoattēlu, politisko partiju nosaukumu, logo, kas atspoguļo attiecīgo politisko partiju, vai citu to vizuālu elementu iekļaušana publikācijā vai raidījumā, tajā skaitā ar politiskās partijas saistīta notikuma atspoguļošanā, ja tam nav tiešas saistības ar konkrētās publikācijas vai raidījuma saturu, kā arī gadījumā, ja tas tiek veikts tieši kādas politiskā partijas vai deputāta kandidāta popularizēšanai, vērtējama kā slēptā priekšvēlēšanu aģitācija, un nav pieļaujama.
Apmaksāts aģitācijas reklāmas raksts no interneta portāla ir jāņem ārā tajā brīdī, kad saskaņā ar noslēgto līgumu beidzas aģitācijas materiāla izvietošanas laiks, par kuru veikta samaksa. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiāls (raksts vai cita veida materiāls) interneta portālā (mājas lapā), tajā skaitā arī arhīvā, nedrīkst būt izvietots vēlēšanu dienā un dienu pirms vēlēšanu dienas.
Vēlēšanu izdevumi
Limitētie izdevumi ir visi izdevumi par reklāmas izvietošanu publiskās vietās (noma, izvietošana, eksponēšana, transportēšana, līmēšana, montāža, demontāža, kopšana, uzraudzība, atjaunošana, saskaņošana, pašvaldības nodevas, apdrošināšana, noņemšana u.c.).
Nelimitētie izdevumi ir par partijas reklāmas plakātu sagatavošanu (materiāli, druka, antigraffiti pārklājums).
Drošības nauda, kura tiek apmaksāta no valsts budžeta finansējuma, par deputātu kandidātu sarakstu iesniegšanu pirms vēlēšanām iekļaujama otrajā mērķgrupā - politiskās organizācijas (partijas) darbības saturiskai nodrošināšanai.
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 8.4 panta otrais punkts noteic, ja politiskā partija vai politisko partiju reģistrēta vai nereģistrēta apvienība iesniegusi savus deputātu kandidātu sarakstus vairāku pašvaldību domju vēlēšanām, visu šo domju priekšvēlēšanu izdevumiem kopā drīkst izlietot summu, kas nepārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes publiskoto aizpagājušā gada mēneša vidējo bruto darba samaksu, kas noapaļota pilnos eiro, piemērojot koeficientu 0,0004, uz katru attiecīgās pašvaldības domes vēlētāju iepriekšējās domes vēlēšanās.
Ņemot vērā likumā noteikto, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs veic kontroli par Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma noteiktā partijas visu pašvaldību domju kopējā priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ievērošanu.
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likums neliedz partijai kopējo priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumu apjomu, tai skaitā kopējos reklāmu izdevumus par vairāku novadu kandidātiem, sadalīt pēc saviem ieskatiem starp to domju priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumiem, kurās politiskā partija iesniegusi savus deputātu kandidātu sarakstus.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, rīkojot tikšanos ar deputātu kandidātiem, izdevumi, kuri rodas šīs tikšanās organizēšanai ir pieskaitāmi pie vēlēšanu izdevumiem.