Resoriskā pārbaude ir tiesībsargājošās iestādes amatpersonu veikta pārbaude attiecībā uz iespējamu likumpārkāpumu atbilstoši attiecīgās iestādes darbību regulējošajā likumā noteiktajām pilnvarām, kas neparedz likumpārkāpuma atklāšanai pielietot administratīvā pārkāpuma procesa vai kriminālprocesa līdzekļus un metodes.
Tas nozīmē, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ikvienu resorisko pārbaudi veic, lai pārbaudītu iestādes rīcībā nonākušās informācijas patiesumu, kas var gan apstiprināt, gan noraidīt aizdomas par kāda likumpārkāpuma izdarīšanu. Ne vienmēr resoriskā pārbaude rezultējas ar administratīvā pārkāpuma procesa vai kriminālprocesa uzsākšanu.
Resoriskās pārbaudes ilgumu ietekmē tas, cik sarežģīts likumpārkāpums tiek izvērtēts. Tāpat šādas pārbaudes veikšana saprātīgā termiņā ir atkarīga no citiem faktoriem, piemēram, likumpārkāpumā iesaistīto personu skaita un gatavības sadarboties ar tiesībsargājošo iestādi, kā arī likumpārkāpuma izdarīšanas laika posma un epizožu skaita. Būtiski uzsvērt, jo senāki fakti un notikumi jāizvērtē, jo Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam vai citām tiesībsargājošajām iestādēm var būt grūtāk vai pat neiespējami iegūt pietiekamus pierādījumus, kā arī samazinās iespējamība likumpārkāpējus saukt pie atbildības.
Ja pārbaudes veikšanai nav nepieciešams iegūt papildu informāciju, tad saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja iekšējo normatīvo aktu resorisko pārbaudi var pabeigt mēneša laikā no informācijas saņemšanas. Taču, ja nepieciešams iegūt papildu informāciju – pārbaude var tikt veikta triju mēnešu laikā. Turklāt, ja objektīvu iemeslu dēļ noteikto termiņu nav iespējams ievērot, tad pārbaudes termiņu var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par vienu gadu, bet ne vairāk kā par trim mēnešiem vienā pagarinājumā.
Resoriskā pārbaude var tikt uzsākta gan uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pašiniciatīvas pamata, saskatot iespējamus likumpārkāpumus, gan balstoties uz saņemtās informācijas no citām iestādēm. Tāpat Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs resorisko pārbaudi var uzsākt, pamatojoties uz privātpersonas vai juridiskas personas sniegtu informāciju. Iespējamu pārkāpumu sekmīgā atklāšanā un izvērtēšanā īpaši svarīga ir diskrēta un savlaicīga ziņošana. Ja iedzīvotāju rīcībā ir informācija vai pierādījumi, kas varētu liecināt par iespējamu valsts amatpersonas iesaisti koruptīvās darbībās, kā arī nonākšanu interešu konflikta situācijā vai kādu citu likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” pārkāpumu, par to nekavējoties jāziņo Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, neizpaužot šīs ziņas publiski. Plašāka informācija par gadījumiem, kad jāziņo Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, pieejama šeit: https://www.knab.gov.lv/lv/ka-zinot-knab#kados-gadijumos-iespejams-zinot-korupcijas-noversanas-un-apkarosanas-birojam.
Cita starpā potenciālajiem ziņotājiem jāņem vērā, ka noilgums par administratīvajiem pārkāpumiem, kuru izskatīšana ir Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja kompetencē, ir divi gadi no pārkāpuma izdarīšanas dienas. Savukārt noilgums par koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem ir atkarīgs no nodarījuma smaguma pakāpes. Piemēram, ja izdarīta kukuļošana, kas ir smags noziegums Krimināllikuma izpratnē, tad personu var saukt pie kriminālatbildības, ja no dienas, kad tā izdarījusi attiecīgo noziegumu, nav pagājuši vairāk kā desmit gadi. Ja iestājies noilgums, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam nav tiesiska pamata uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu vai kriminālprocesu un izvērtēt attiecīgo gadījumu.
Ja resoriskajā pārbaudē saskatītas interešu konflikta vai kāda cita administratīvā pārkāpuma pazīmes, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir tiesīgs uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu. Savukārt, ja konstatēta iespējama koruptīva noziedzīga nodarījuma pazīmes, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs var pieņemt lēmumu par kriminālprocesa uzsākšanu. Turpretī, negūstot apstiprinājumu likumpārkāpumam, resoriskā pārbaude tiek izbeigta.
Ja resoriskās pārbaudes laikā konstatēti fakti, kuru izvērtēšana ir citas iestādes kompetencē, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs attiecīgo informāciju pārsūta izvērtēšanai atbilstoši institucionālajai piekritībai.