2005.gada 10.oktobrī aprit trīs gadi kopš Saeima amatā iecēla pirmo Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšnieku. Normatīvajos aktos noteiktās funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī politisko organizāciju finansēšanas kontrolē pilnā apjomā KNAB veic kopš 2003.gada 1.februāra.
KNAB priekšnieks A.Loskutovs uzskata, ka trīs gadu laikā panākts ievērojams progress korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī normatīvo aktu grozījumu izstrādē, mazinot koruptīvas rīcības iespējas negodprātīgo amatpersonu darbībā. Līdz 2005.gada 30.septembrim ierosinātas jau 82 krimināllietas, galvenokārt, par kukuļošanu un dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. Pēc KNAB iniciatīvas arvien vairāk valsts institūcijas iesaistās pretkorupcijas darbā un sabiedrības informēšanā par korupcijas ļaunumu, uzsver A.Loskutovs.
Ar KNAB darbības uzsākšanu par vienu no nozīmīgākajiem sasniegumiem pretkorupcijas jomā A.Loskutovs uzskata partiju finansēšanas kontroles būtisku uzlabošanu. Tieši KNAB reālā darbība politisko organizāciju finansēšanas kontrolē mazina atsevišķu personu ietekmi uz partijām un liek tām stingrāk ievērot likuma prasības.
Savas neilgās darbības laikā KNAB identificējis vairākas būtiskas problēmas, kas veicina korupcijas risku un rada lielus šķēršļus korupcijas novēršanai un apkarošanai:
- kontrolējošajām institūcijām ir apgrūtinātas iespējas noskaidrot valsts amatpersonas vai tās radinieku patiesos ienākumus un to izcelsmi (Ministru kabinets akceptējis KNAB vadībā izstrādāto koncepciju par fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles pilnveidošanu, atbalstot vispārējās ikgadējās ienākumu deklarēšanas ieviešanu);
- nepietiekoša tiesiskā regulējuma rezultātā valsts un pašvaldību mantas iznomāšanā ne vienmēr tiek ievērots valstij un pašvaldībām uzliktais pienākums lietderīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu (KNAB vadībā izstrādāts un ar citām valsts institūcijām tiek saskaņots Valsts un pašvaldību mantas iznomāšanas likumprojekts, kura mērķis ieviest skaidru regulējumu valsts un pašvaldības mantas iznomāšanā, nodrošinot to atbilstoši sabiedrības interesēm un novēršot koruptīvu darbību iespējamību);
- Latvijā pastāv korupcijas riski lobēšanas jomā (ar Ministru prezidenta rīkojumu izveidota starpinstitūciju darba grupa KNAB vadībā, lai saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts programmā noteiktajiem uzdevumiem izstrādātu koncepcijas projektu lobēšanas tiesiskā regulējuma pilnveidošanai).
Lai novērstu korupciju veselības aprūpē, aktualizēta diskusija sakarā ar nepieciešamību noteikt juridisko atbildību par nelikumīgu mantisku labumu pieprasīšanu un saņemšanu publisko pakalpojumu sniegšanā arī tām personām, kas neatbilst valsts amatpersonas statusam, kā arī uzlabot ārstniecības iestāžu rīcībā esošo resursu izmantošanas kontroli (grozījumi Krimināllikumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā Saeimā akceptēti attiecīgi 2. un 1.lasījumā). Lai uzlabotu pašvaldību un to uzņēmumu finansiālās un saimnieciskās darbības revīziju efektivitāti, attiecīgie priekšlikumi iesniegti Noziedzības novēršanas padomei.
Lai novērstu nepilnības politisko partiju finansēšanas sistēmā, Saeimā ir pieņemti vairāki nozīmīgi grozījumi normatīvajos aktos: noteikti precīzāki un stingrāki ierobežojumi partiju finansēšanai; partijām paredzēta administratīvā atbildība par likuma pārkāpumiem; noteikta gan administratīvā, gan kriminālatbildība par politisko organizāciju finansēšanu, izmantojot trešo personu starpniecību.
Lai uzlabotu partiju finansiālās darbības kontroli, t.i. partiju tērēto līdzekļu kontroli priekšvēlēšanu laikā, attiecīgi priekšlikumi iesniegti Saeimā Priekšvēlēšanu aģitācijas likumprojekta pilnveidošanai. Ar mērķi uzlabot un pilnveidot esošos partiju darbības kontroles nosacījumus Tieslietu ministrijas darba grupai iesniegti arī KNAB priekšlikumi Politisko partiju likumprojektam. Lai novērstu nevienlīdzību starp partijām un vēlētāju apvienībām pašvaldību vēlēšanās, izstrādāts Vēlētāju apvienību finansēšanas likumprojekts un vairāki citi ar to saistīti normatīvo aktu projekti, kas nosaka vēlētāju apvienību finansēšanas kārtību, t.sk. avotus un ierobežojumus, kā arī atbildību par likuma pārkāpumiem un valsts institūciju kompetenci minētās jomas kontrolē.
Lai palielinātu veikto pārbaužu efektivitāti koruptīvo nodarījumu novēršanā un apkarošanā, pēc KNAB iniciatīvas Saeima pieņēmusi grozījumus Kredītiestāžu likumā un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā, paredzot KNAB tiesības saņemt no kredītiestādēm informāciju par personu kontiem un to veiktajiem darījumiem, kā arī grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, pagarinot termiņu administratīvo sodu uzlikšanai par administratīvajiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā.
KNAB izstrādā arī likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" jaunu redakciju, lai novērstu pretrunas likumā un likuma normu atšķirīgas interpretācijas iespējas.
No 2003.gada 1.februāra līdz 2005.gada 30.septembrim par noziedzīgiem nodarījumiem KNAB ierosinājis 82 krimināllietas, no tām 58 nosūtītas kriminālvajāšanas uzsākšanai pret 94 personām.
Īstenojot savas funkcijas korupcijas novēršanas jomā, KNAB pārbaudījis 2275 valsts amatpersonas deklarācijas un pie administratīvās atbildības saucis 165 amatpersonas, uzliekot naudas sodu kopumā vairāk nekā 11 315 latu. Izvērtējot valsts amatpersonu ienākumu atbilstību izdevumiem, 85 pārbaudes materiāli nosūtīti Valsts ieņēmumu dienestam amatpersonu un to radinieku ienākumu likumības pārbaudei. Pēc KNAB pieprasījuma veikto ienākumu auditu rezultātā aprēķināts papildu nodoklis un uzliktas soda naudas kopumā 631 431,51 latu.
Kontrolējot Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma izpildi, KNAB atklājis un uzdevis partijām atmaksāt pretrunā ar likuma prasībām saņemtus ziedojumus kopsummā par 310 622,32 latiem. Pamatojoties uz KNAB prasības pieteikumiem tiesā, par likumā noteikto prasību nepildīšanu 11 politisko organizāciju darbība tika apturēta un 10 politisko organizāciju darbība izbeigta.
Lai īstenotu efektīvu politiku korupcijas novēršanas un apkarošanas jomā, kā arī nodrošinātu kompleksu pretdarbību korupcijai (apkarošana, novēršana un izglītošana), pagājušajā gadā valdība apstiprinājusi valsts stratēģiju un programmu 2004. - 2008.gadam un atbildīgās institūcijas uzsākušas tajā noteiktu pasākumu īstenošanu. Patlaban Ministru kabinetā KNAB iesniedzis jau divus ziņojumus par programmas izpildes gaitu. Viens no nozīmīgākajiem veiktajiem pasākumiem ir saistīts ar pirmo reizi visā valsts pārvaldē uzsākto intensīvo darbu pie korupcijas risku noteikšanas un pretkorupcijas pasākumu ieviešanas katrā institūcijā.
Risināti būtiski likumdošanas jautājumi, kas saistīti ar Latvijas pievienošanos vairākām starptautiskām konvencijām - Apvienoto Nāciju Organizācijas Pretkorupcijas konvencijai, Eiropas Padomes Krimināltiesību konvencijas papildprotokolam un Eiropas Padomes Civiltiesību pretkorupcijas konvencijai.
KNAB darbības galvenie rezultāti
(2003.g. - 2005.g. 30.septembris)
2003.g. |
2004.g. |
2005.g. |
KOPĀ |
|
NOZIEDZĪGIE NODARĪJUMI |
||||
Apjoms |
||||
izskatīšanai saņemtie materiāli |
199 |
214 |
143 |
556 |
t.sk. KPK 109.panta kārtībā |
36 |
54 |
56 |
146 |
Krimināllietas |
||||
KNAB ierosinātās krimināllietas |
18 |
30 |
34 |
82 |
no citām institūcijām pārņemtās krimināllietas |
3 |
5 |
6 |
14 |
kriminālvajāšanai nosūtītās krimināllietas |
12 |
22 |
24 |
58 |
pret personām |
20 |
29 |
45 |
94 |
pēc piekritības nosūtītās krimināllietas |
3 |
4 |
7 |
|
izbeigtās krimināllietas |
1 |
2 |
3 |
6 |
lēmumi par atteikšanos ierosināt krimināllietu |
18 |
22 |
21 |
61 |
ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI |
||||
Apjoms |
||||
izvērtēšanai saņemtie iesniegumi un sūdzības |
495 |
570 |
586 |
1651 |
pabeigtās pārbaudes par interešu konfliktu valsts amatpersonu darbībā |
344 |
331 |
412 |
1087 |
pārbaudes valsts un pašvaldību institūcijās |
297 |
195 |
492 |
|
pārbaudītās amatpersonu deklarācijas |
1082 |
516 |
677 |
2275 |
Administratīvā atbildība |
||||
sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols uzlikts naudas sods/kop. summa |
18 16/Ls 825 |
74 69/Ls 5385 |
73 62/Ls 5105 |
165 147/Ls 11315 |
lietvedība izbeigta, izsakot mutvārdu aizrādījumu |
5 |
18 |
23 |
|
konstatēts administratīvais pārkāpums, sakarā ar noilgumu izteikts brīdinājums |
29 |
25 |
12 |
66 |
valsts amatpersonu darbībās konstatētas Krimināllikumā paredzētās noziedzīgo nodarījumu pazīmes |
15 |
18 |
33 |
|
Zaudējumu atlīdzināšana |
||||
info valsts amatpersonai par pienākumu atlīdzināt valstij nodarītos zaudējumus/ uzdotā summa |
16 8911,04 |
16 |
32 8911,04 |
|
atmaksātā summa (Ls) |
4171,76 |
4171,76 |
||
VID |
||||
nosūtīta informācija VID ar lūgumu veikt personas ienākumu likumības pārbaudi (valsts amatpersonu/ viņu radinieku ienākumi nav atbilstoši izdevumiem) |
30 |
35 |
20 |
85 |
- uzsāktie iedzīvotāju ienākumu nodokļa auditi |
4 |
16 |
11 |
31 |
- papildu nodokļa aprēķins un naudas sods (Ls) |
9 632,94 |
17 597,55 |
25 555,10 |
52785,59 |
- atteikums uzsākt ienākumu auditu |
11 |
5 |
16 |
|
informācija VID par valsts amatpersonu saukšanu pie administratīvās atbildības par nepatiesu ziņu norādīšanu |
9 |
7 |
16 |
|
informācija VID par personu neiekļaušanu valsts amatpersonu sarakstos |
138 |
13 |
17 |
168 |
Citām institūcijām |
||||
informācija kompetentām institūcijām par tādiem pārkāpumiem valsts amatpersonu darbībās, kas nav KNAB kompetencē |
62 |
83 |
145 |
|
POLITISKO PARTIJU FINANSĒŠANAS KONTROLE |
||||
ziedojumu sarakstu pārbaudes |
396 |
385 |
511 |
1292 |
sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols uzlikts naudas sods/ kop. summa |
1 |
15 4295 |
46 16 310 |
62 20605 |
pretlikumīgie ziedojumi (partijas) |
15 |
22 |
6 |
43 |
atklātie pretlikumīgie ziedojumi (summas) |
166 891,02 |
133231,90 |
10 499,40 |
310622,32 |
tiesas lēmums apturēt partijas darbību |
7 |
2 |
9 |
|
tiesas lēmums izbeigt partijas darbību |
2 |
4 |
6 |
|
info VID'am par personas ienākumu likumību |
152 |
|||
sodītās personas un papildu nodokļa aprēķins un naudas sods |
24/ Ls 578 645,92 |