Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) nosūtījis Organizētās noziedzības un citu nozaru specializētajai prokuratūrai 2008.gada decembrī uzsāktā kriminālprocesa materiālus, rosinot saukt pie kriminālatbildības Rīgas pašvaldības a/s „Rīgas Centrāltirgus” (RCT) amatpersonu par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu mantkārīgā nolūkā un par tās atbalstīšanu – vēl četras privātpersonas. Tāpat arī pret šo amatpersonu un vienu privātpersonu KNAB izmeklētājs rosina uzsākt kriminālvajāšanu par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā.
Izmeklēšanas laikā konstatēts, ka RCT amatpersona, ļaunprātīgi izmantojot savu dienesta stāvokli, guvusi pretlikumīgu labumu no komercsabiedrības, kas bija RCT darījuma partneris. Šī komercsabiedrība no RCT nomāja zemi un tirdzniecības vietas uz šīs zemes nodeva apakšnomā citām personām. Lai nodrošinātu konkrētu komercsabiedrību darbību Centrāltirgū, amatpersona, būdama atbildīga par tirdzniecības organizāciju, ilgstoši izmantoja savu dienesta stāvokli un līdz pat kriminālprocesa uzsākšanas brīdim piedalījās lēmumu pieņemšanā attiecībā uz šīm komercsabiedrībām.
Izmeklēšanas laikā noskaidrots, ka RCT amatpersona līdz 1997.gadam ir bijusi dalībnieks un strādājusi kādā komercsabiedrībā. Taču neskatoties uz to, ka no 1997.gada RCT amatpersona juridiski vairs nebija šīs komercsabiedrības dalībnieks un neieņēma nekādus amatus, faktiski saglabāja ietekmi komercsabiedrībā un ar tās darbinieku atbalstu lēma par saimnieciskajiem jautājumiem, tajā skaitā par dividenžu izmaksu un saņemšanu. Tāpat arī, lai nodrošinātu labvēlīgu lēmumu pieņemšanu konkrētu komercsabiedrību interesēs, amatpersona veica darbības ar mērķi ietekmēt citus RCT valdes locekļus.
Izmeklēšanas laikā noskaidrotie fakti liecina, ka RCT amatpersona organizēja personu noformēšanu par komercsabiedrības dalībniekiem, ar kuru starpniecību tā regulāri saņēma naudas līdzekļus, kas viņiem tika izmaksāti kā dividendes. Amatpersonas noziedzīgās darbības palīdzēja īstenot vairāki komercsabiedrības darbinieki. Lai slēptu un legalizētu noziedzīgi iegūtus līdzekļus, RCT amatpersona personīgi un ar starpniekiem tos pārskaitīja uz savu kontu ārzemēs. Izmeklēšanas laikā konstatēts, ka pretlikumīga labuma veidā RCT amatpersona saņēmusi vismaz vienu miljonu latu. No komercsabiedrības dalībniekiem RCT amatpersona saņēma ne tikai finanšu līdzekļus, bet arī personīgajām vajadzībām izmantoja mobilos sakarus, kuru rēķinu apmaksu veica komercsabiedrība. Tāpat amatpersonas radinieka vajadzībām komercsabiedrība līzingā iegādājās automašīnu.
KNAB veiktās pirmstiesas izmeklēšanas laikā ir veikts liels skaits procesuālo darbību, savākts liels tiešo un netiešo pierādījumu apjoms, veiktas dažāda veida ekspertīzes un saņemta arī tiesiskā palīdzība no ārvalstīm. Tā komercsabiedrībā veiktās dokumentālās revīzijas gaitā ir secināts, ka, iznomājot RCT piederošās tirdzniecības vietas, komercsabiedrība ir guvusi ievērojamu peļņu, kura tikusi novirzīta dividenžu izmaksai tās dalībniekiem. Tādējādi faktiski peļņa par īpašuma iznomāšanu tikusi privātpersonām, nevis Rīgas pašvaldībai, kurai pieder RCT akcijas.
Uzskatot, ka pirmstiesas izmeklēšanas laikā ir savākti pietiekami pierādījumi, KNAB izmeklētājs rosina saukt pie kriminālatbildības RCT amatpersonu par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu mantkārīgā nolūkā pēc Krimināllikuma 318.panta otrās daļas un noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā pēc Krimināllikuma 195.panta trešās daļas. Savukārt pret četrām privātpersonām KNAB izmeklētājs rosina uzsākt kriminālvajāšanu par dienesta stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas atbalstīšanu, tajā skaitā vienu privātpersonu arī par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā.
________________________________
318.pants. Dienesta stāvokļa ļaunprātīga izmantošana
(1) Par valsts amatpersonas izdarītām tīšām darbībām, ļaunprātīgi izmantojot dienesta stāvokli, ja šīs darbības radījušas būtisku kaitējumu valsts varai vai pārvaldības kārtībai vai ar likumu aizsargātām personas tiesībām un interesēm, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena gada līdz trim gadiem vai bez tā.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izraisījušas smagas sekas vai ja tās izdarītas mantkārīgā nolūkā, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena gada līdz pieciem gadiem vai bez tā.
195.pants. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana
(1) Par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu vai citas mantas legalizēšanu —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem gadiem, konfiscējot mantu.
(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas lielā apmērā vai ja tās izdarījusi organizēta grupa, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās.