Apkopojot plašsaziņas līdzekļu, vides reklāmas izvietotāju un lielāko interneta portālu sniegtos datus, kā arī veicot sākotnējās pārbaudes, priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) nav konstatējis, ka kāda politiskā partija vai politisko partiju apvienība būtu pārsniegusi likumā noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru. Līdz ar to KNAB nebija nepieciešams realizēt ar likumu piešķirtās tiesības apturēt maksas priekšvēlēšanu aģitāciju. Vienlaikus KNAB uzsver, ka sākot ar šī gada vēlēšanām, pieļaujamais izdevumu apmērs likumā noteikts gandrīz divas reizes augstāks nekā iepriekšējās un attiecināts tikai uz dažiem ar vēlēšanu kampaņu saistītajiem izdevumiem.

Saskaņā ar KNAB rīcībā esošo informāciju, apkopojot vairāk nekā 700 paziņojumus par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu preses izdevumos un raidorganizācijās, kā arī informāciju, kas izlases veidā iegūta no lielāko vides reklāmas izvietotāju un lielāko pašvaldību sniegtajām ziņām par vides reklāmas izvietošanu attiecīgās pašvaldības teritorijā, kā arī no pasta pakalpojumu sniedzējiem un populārākajiem interneta portāliem, KNAB ir secinājis, ka 2 politiskās organizācijas ir pietuvojušās atļauto tēriņu limitu maksimālajai robežai, iztērējot vismaz 90% no pieļaujamajiem finanšu resursiem. Vairāk kā 70% no pieļaujamā priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ir iztērējušas vēl 4 partijas, bet kopumā vairāk nekā pusi no atļautā – 10 politiskie spēki [1].

Vieta pēc kārtas Limita patēriņš procentos no partijai pieļaujamā
    1.vietā     91%
    2.vietā     90%
    3.vietā     82%
    4.vietā     81%
    5.vietā     76%
    6.vietā     72%
    7.vietā     66%
    8.vietā     63%
    9.vietā     55%
    10.vietā     51%

Tāpat nav konstatēts, ka kāda ar politiskajām partijām un to apvienībām nesaistīta persona (tā dēvētā trešā persona) būtu pārsniegusi tai noteiktos priekšvēlēšanu aģitācijas maksājumu ierobežojumus – 2700 latus. Priekšvēlēšanu periodā KNAB ir saņēmis informāciju par vairāk nekā 40 ar partijām nesaistītu personu veikto aģitāciju, taču KNAB vēl atsevišķi vērtēs, vai tomēr šīm personām nepastāv kāda saistība ar politiskajām partijām un šādā gadījumā izdevumi tiks pieskaitīti attiecīgās politiskās partijas tēriņiem. Tiek vērtēti arī tie gadījumi, kad atsevišķi deputātu kandidāti priekšvēlēšanu aģitācijas periodā izvietoja reklāmu, izmantojot Eiropas Parlamenta finanšu līdzekļus, un, vai šīs darbības atbilst Latvijas normatīvo aktu prasībām.

Maksimālā summa, kādu politiskā partija drīkst izlietot priekšvēlēšanu izdevumiem, ir pieļaujamā priekšvēlēšanu izdevumu apmēra limits Eiropas Parlamenta vēlēšanām summēts ar tēriņu limitu visās pašvaldībās, kur politiskā organizācija ir iesniegusi kandidātu sarakstu (formula KNAB mājas lapā). Turklāt tēriņu ierobežojumi attiecas tikai uz trim izdevumu pozīcijām:

  1. reklāmas izvietošana preses izdevumos, elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos un publiskās vietās,
  2. pasta izdevumi,
  3. labdarības pasākumi un sponsorēšana.

KNAB publicē arī informāciju par to, kādi bija katrai politiskajai partijai maksimāli pieļaujamie priekšvēlēšanu izdevumu apmēri (tabula pielikumā).

Salīdzinot ar iepriekšējām vēlēšanām, kad pieļaujamo tēriņu apmērs attiecās uz visām ar priekšvēlēšanu aģitāciju saistītajām izdevumu pozīcijām un tas bija 20 santīmu uz vienu vēlētāju, 2009.gada priekšvēlēšanu kampaņas izmaksu limits uz trim kontrolei pakļautajām pozīcijām vērtējams kā ļoti augsts: pašvaldību vēlēšanās – 31,84 santīmi un Eiropas Parlamenta vēlēšanās – 5,97 santīmi uz vēlētāju.

Lai gan pienākums sniegt informāciju par politisko partiju izvietoto priekšvēlēšanu aģitāciju attiecas tikai uz raidorganizācijām un preses izdevumiem, bet ne uz reklāmas izvietošanu internetā, telpās un publiskās vietās, KNAB pieprasījis un apkopojis papildu informāciju no politiskajām partijām un reklāmas izvietotājiem.

Vienlaikus KNAB vērš uzmanību, ka saskaņā ar likumā noteikto kārtību publiskot informāciju par atklātajiem pārkāpumiem un pieņemtajiem lēmumiem KNAB ir tiesīgs pēc partiju vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarāciju saņemšanas un tajās norādītās informācijas pārbaudes.

________________________________

[1] KNAB, pirmo reizi realizējot priekšvēlēšanu aģitācijas monitoringu, sniedz provizorisko informāciju par likumā noteikto tēriņu griestu sasniegšanu, kas atbilst operatīvajiem datiem uz 2009.gada 3.jūnija plkst. 17:00