Saistībā ar 2010.gada 2.oktobrī plānotajām Saeimas vēlēšanām Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (turpmāk – birojs) informē, ka atbilstoši likumā noteiktajam priekšvēlēšanu aģitācijas periods ilgs no 5.jūnija līdz 2.oktobrim.

Attiecībā uz reklāmas izvietošanu minētajā laika posmā preses izdevumiem un raidorganizācijām ir noteikti vairāki pienākumi:

  • līdz 6.maijam preses izdevumiem jānosūta birojam (raidorganizācijām – Nacionālajai radio un televīzijas padomei) publiskošanai internetā tāda priekšvēlēšanu aģitācijas materiāla izvietošanas izcenojumus, kuru iesniedz atsevišķs deputāta kandidāts, partija, to apvienība vai ar tām nesaistīta persona;
  • ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc līguma noslēgšanas vai izmaiņu veikšanas tajā gan preses izdevumiem, gan raidorganizācijām jānosūta birojam paziņojumu par paredzamo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu, neatkarīgi no datuma, kad izrakstīts darījumu apliecinošs dokuments, saņemts vai veikts maksājums.

Likums "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām" nosaka, ka pēc izcenojumu publiskošanas tie nav grozāmi. Turklāt preses izdevumam un raidorganizācijai aizliegts izvietot reklāmu par augstāku vai zemāku cenu, nekā tas norādīts publiskotajos izcenojumos.

Ar partijām nesaistītajām personām, kas savā vārdā veic priekšvēlēšanu aģitāciju, ir noteikts izmantojamo līdzekļu maksimālais apmērs attiecībā uz 10.Saeimas priekšvēlēšanu aģitācijas periodu – 2 700 latu, neatkarīgi no datuma, kad noslēgts līgums vai izrakstīts rēķins par reklāmas izvietošanu, saņemts vai veikts maksājums. Ja ar partijām nesaistītajai personai šie izdevumi attiecīgajā raidorganizācijā vai preses izdevumā pārsniedz minēto apmēru, tad attiecīgais medijs atsaka līguma noslēgšanu.

Likums paredz arī ierobežojumus maksājumiem skaidrā naudā: visi finanšu līdzekļi tieši un nepastarpināti ieskaitāmi saņēmēja bankas kontā, ja to apmērs pārsniedz 180 latus vai arī ja kopējais aģitācijai izlietoto finanšu līdzekļu apmērs ir sasniedzis 180 latus.

2009.gada 7.oktobrī stājās spēkā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa grozījumi, kas nosaka atbildību par izcenojumu vai paziņojumu nesniegšanu, nepatiesu ziņu sniegšanu par tiem, izcenojumu grozīšanu un citiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem.

Lai skaidrotu raidorganizāciju un preses izdevumu pienākumus attiecībā uz priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu pirms Saeimas vēlēšanām, birojs organizē izglītojošu semināru plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem 28.aprīlī plkst. 15 KNAB konferenču zālē (Brīvības 104 k-2).